Pivovar s netradičním názvem Nachmelená opice pochází z Krnova. Pokud ho ještě neznáte, v následujícím textu se dozvíte to nejdůležitější.
Nachmelená opice – rodinný podnik pod taktovkou mladé generace
Slezské město Krnov se nachází nedaleko Bruntálu a Opavy v Moravskoslezském kraji. A právě to se stalo domovem minipivovaru (tj. podniku s maximálním výstavem 10 000 hektolitrů za rok) s názvem Nachmelená opice.
Ten za sebou v porovnání s ostatními konkurenty nemá tak dlouhou historii, neboť vznikl teprve v roce 2015. Svoje působiště našel v areálu bývalé textilky Karnola.
Vaření piva se v tomto případě chopili dva mladí zakladatelé Michal a Jirka. Vůdčí osobností celého projektu se stal Michal Kuřec společně s rodinou Valentů. Kuřec je nejen jedním ze spolumajitelů, ale taktéž působí ve funkci vrchního sládka.
Nachmelená opice je tak víceméně o rodinný podnik. Právě zmíněná rodina Valentových totiž vlastnila halu v bývalé místní textilce. Tím hlavním, kdo dále dodal potřebné know-how, se stal právě Michal Kuřec. Tomu kromě mládí a elánu nechyběly už ani zkušenosti. Obor totiž vystudoval, ale působil i jako technolog ve skupině Pivovarů Lobkowicz. Práce ve velkém pivovaru ho však neuspokojila, proto se rozhodl, že se vydá vlastní cestou.
Nachmelená opice – opičí symbolika nejen v názvu
Na vysvětlenou ke svérázně vyznívajícímu názvu dodávají zakladatelé jednoduše tolik: Opice proto, že člověk z opice pochází. A nachmelená právě proto, že se takto člověk po požití piva cítí. Jistě navíc nejsme daleko, když tento název můžeme považovat i za slovní hříčku související s obratem „mít opici“, k čemuž dochází v případě nadměrné konzumace alkoholu.
Tím se zakladatelé značky symbolicky odtrhli od v Čechách převažující pivní tradice, neboť zvykem je v této sféře hlavně pojmenovat podnik podle místa nebo v návaznosti na historickou kontinuitu. Právě vydařený marketing je tím, co na značce poutá. Majitelé Nachmelené opice ho opět realizují primárně v rodinném kruhu za přispění svých přátel.
Opice se pak dostala nejen do názvu, ale stala se i symbolem celé značky a součástí její vizuální identity. Výrazem „opice“ nazývají majitelé značky i jednotlivé své produkty.
Technologie pivovaru Nachmelená opice
V portfoliu se objevují spodně kvašená piva českého typu. Značka se však nebrání i modernímu pojetí pivovarnictví v podobě svrchně kvašených piv typu ale, stout nebo saison.
Co se týče používaných technologií, pro stáčení je využívána automatická myčka a plnič sudů, manuální plnič lahví a PET. Součástí celého výrobního procesu je i kompresor, systém chlazení, sanitační stanice a další pokročilé technické zázemí.
S produkcí minipivovaru Nachmelená opice se lze setkat převážně v multipípových podnicích nebo na festivalech. Lahvová piva pořídíte přímo prostřednictvím vlastního e-shopu. Od léta 2020 mohou zákazníci taktéž zamířit do nové prodejny.
Produktové portfolio pivovaru Nachmelená opice
Mezi milovníky craft beers tedy řemeslných piv jsou piva z Nachmelené opice zvláště oblíbené. Nutno dodat, že se jedná o cílovou skupinu, do které patří i samotní zakladatelé. Popularitu si tato piva totiž setrvale udržují hlavně mezi mladšími zákazníky.
Ke stálicím náleží v první řadě jedenáctka světlý ležák, dále čtrnáctka IPA a dvanáctka Sun APA. V rámci produktových inovací, které jsou pro udržení zájmu klientely jednoznačně nutné, se objevují každotýdenní speciály. Ty ale v globálu tvoří pouze asi 10 %.
Co si pod takovým speciálním pivem představit? V rámci tohoto segmentu například v roce 2022 Nachmelená opice nabídla svrchně kvašenou desítku s názvem Cyklopice nebo nealko IPA free, které je zajímavé tím, že se stalo vůbec prvním nealkoholickým pivem v portfoliu podniku.
Pivovaru, který se tak bezesporu velmi úspěšně „veze“ na trendové vlně, se díky tomu daří expandovat i za hranice domovského regionu. A nejen tam, značně posiluje rovněž export na Slovensko.
foto: facebook.com / Nachmelená opice