Rubriky
Humpolec

Pivovar Bernard

Oficiálně se společnost nazývá Rodinný pivovar BERNARD a.s., známa je však prostě jako Pivovar Bernard nebo Bernard. Jakou historii má už za sebou?

Pivovar Bernard, Humpolec
Pivovar Bernard, Humpolec – Foto: Wikimedia


Historie pivovaru Bernard sahá až do 16. století

Pivovar Bernard pochází z Humpolce, malého města v okrese Pelhřimov. Kořeny vaření piva zde sahají až do 16. století. Konkrétně hovoří prameny až o roce 1597. V tomto období skončila etapa vaření měšťanského piva. Začíná produkce z místního pivovaru, který patřil majitelům heráleckého panství. V roce 1756 vybudoval baron Neffzern v Humpolci nový pivovar, který se stal chloubou města.

Na konci 19. století došlo k zásadní modernizaci. Postupně se pivovar rozvíjel a rostl a ve 30. letech 20. století už jeho roční výstav činil 20 tisíc hl. Z humpoleckého pivovaru proudily ležák i světlé a tmavé výčepní pivo, a to ve své době v ceněné kvalitě.

Další osud už tak přívětivý nebyl. Poválečná léta přinesla začlenění do národního podniku Horácké pivovary Jihlava. V roce 1960 pivovar spadal do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. Další změny přinesl rok 1989, kdy byl koncernový podnik Jihočeské pivovary přejmenován na Pivovary České Budějovice, státní podnik.

Osud pivovaru se tím už téměř naplnil, podnik se nerozvíjel. Projevovalo se to, že se do něj víceméně už od roku 1948 neinvestovalo. A stále více se tak stupňoval tlak na to jej definitivně zrušit.

 
Novodobá historie se začíná psát na počátku 90. let

Foto: Wikimedia


Pomyslnými zachránci se stali Stanislav Bernard, Josef Vávra a Rudolf Šmejkal. Ti v roce 1991 zkrachovalý pivovar vydražili v rámci privatizace. Původní výhled zájemců zněl na prodejní částku ve výši maximálně 20 milionů. Konečný „účet“ se však vyšplhal na 52 milionů korun. A právě počínaje tímto rokem se začíná psát další důležitá kapitola v historii pivovaru.

První roky prakticky Bernard bojoval o přežití. Noví majitelé se v prvních letech svého podnikání museli potýkat s vysokou finanční zátěží, neboť se kvůli koupi zadlužili, ale i se špatnou pověstí piva a množstvím neprodejných zásob.

Úvěr v čase majitelé zdárně zaplatili a svůj podnik přetavili v prosperující podnikání. Podařilo se jim tak nejen pivovar Bernard zachránit před definitivním koncem, ale také znatelně pozvednout jeho kvalitu. Díky tomu se místní pivo stalo pojmem v rámci ČR, ale začalo se i vyvážet do zahraničí. Dostupné údaje informují, že v roce 2010 činil export 15 % produkce.

Z původního tria do současnosti jakožto majitelé zůstali Stanislav Bernard a Josef Vávra. Rodinnému podniku dělá čest i syn Stanislava Bernarda, který zde pracuje rovněž. Všichni dál usilují o to, aby si pivovar Bernard udržel svou úroveň a stala se kultovní.


Současnost pivovar Bernard provází důraz na kvalitu i kontroverzní kampaň

 
Tomu ostatně napovídá i to, že majitelům se stále daří jít vlastní cestou a neslevovat z pevně daných zásad. Proto například i svou pivní produkci stále plní do sudů a lahví a důsledně se vyhýbají plastu a plechu. Jeden z majitelů Stanislav Bernard pro média vysvětlil, že hliník považuje za materiál neekologický. A plast jakožto obal pro pivo jednoduše neuznává.

Stanislav Bernard
Stanislav Bernard – Foto: Wikimedia

Tento přístup, kdy jsou si provozovatelé pivovaru velmi dobře vědomi toho, jak chtějí svou firmu vést a nehodlají z těchto zásad slevit, se promítá i do samotného vaření piva. To probíhá bez pasterizace, z nejčistší vody, z vlastního sladu a kvasnic. Úspěch pak pivovar Bernard slaví i s nealkoholickým pivem.

Ostatně Stanislav Bernard se nebojí pod svůj produkt dokonce „podepsat“ vlastní tváří. Ta se ve stylizované podobě na reklamách, které pravidelně získávají různá ocenění. Ne všechny reklamy se ale tak úplně podařily. V roce 2015 měla společnost „na krku“ problém s vizuálem k nové reklamě na tmavé dvanáctistupňové pivo. To propagovala kreslená polonahá černoška. Veřejnost se na sociálních sítích cítila být pobouřena, že je kampaň rasistická a sexistická. To pivovar Bernard odmítl.

V roce 2000 se značka transformovala do akciové společnosti. V roce 2001 do původně české společnosti vlastnicky vstoupil belgický pivovar Duvel Moortgat. Ten v současné době drží 50 % akcií, po 25 % si pak ponechali oba původní vlastníci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *