Rubriky
Velké Popovice

Velkopopovický kozel

Díky charakteristickému vizuálu značka Velkopopovický kozel zřejmě neminula ani širší veřejnost, která pivu vyloženě neholduje. Znáte ale celý její příběh? Pojďme se na ni podívat podrobněji.
 

Velkopopovický kozel – počátky

 
Velkopopovický kozel je česká značka piva, která je vyráběna pivovarem Velké Popovice. Ten název dostal podle stejnojmenné obce. Tu bychom našli ve Středočeském kraji, konkrétně v okrese Praha-východ.

První část názvu lze tedy rozklíčovat poměrně snadno. Jak je to ale s tím kozlem, který se dokonce dostal do televizního spotu společně s dnes již kultovním sloganem o vrchním, který je zkrátka „nějakej divnej“?

V tomto případě se musíme jednoduše vrátit rovnou na samý začátek. Netradiční zvíře se objevilo jako symbol už krátce po založení pivovaru. To můžeme datovat do 19. století. Byť historické zmínky o vaření piva ve městě jsou mnohem starší a sahají dokonce až do 14. století, pivovar, v podobě, v níž ho známe dnes, byl dobudován v roce 1875.

Movitý průmyslník a tehdejší starosta Smíchova František Ringhoffer už o pět let dříve zakoupil pozemky ve Velkých Popovicích, aby tím položil pomyslný i doslovný základní kámen slavné tradici místního pivovaru.
 

Velkopopovický kozel – kozel Olda aneb o nejdůležitějším maskotovi

 
Za oním dnes neodmyslitelným symbolem se ale musíme vrátit konkrétně do roku 1919. V té době už nějakou dobu velkopopovický pivovar milovníky pěnivého moku těšil. Vesnici prý v té době navštívil jistý potulný malíř až z daleké Francie.

V Čechách se mu líbilo a pohostinností místních byl rovněž zaujat. Odvděčil se proto tím, co uměl nejlépe – malováním. Na rozloučenou zde zanechal malbu kozla, který se symbolem pivovaru stal, jak už bylo uvedeno, až do dnešních dnů.
Tuto stručnou historii uvádí přímo pivovar, nicméně další zdroje příběh rozvíjejí a prozrazují, že umělec z dalekých krajin v celé kozlí legendě tak docela sám nebyl.

zakladatel pivovaru Emanuel Ringhoffer měl dostatečně obchodního ducha a tušil to, co dobře ví i dnešní marketéři: Od konkurence je potřeba se lišit. K tomu bylo potřeba vybrat si vhodný produkt. A Ringhoffer se spolehl na místní tradici. Začal produkovat silné, tmavé pivo, které místní označovali právěl přezdívkou Kozel.

Francouzský malíř tak už šel víceméně „najisto“ a nenechal zde podle konkrétnějších zdrojů jen tak obyčejnou malbu, ale cíleně vytvořil emblém pivovaru. I romantické vyznění zjednodušené legendy vylíčené v předchozích odstavcích však lze jistě přijmout jako součást koloritu pivovaru Velké Popovice, který bezesporu může stavět na silné tradici našich předků.
 

Velkopopovický kozel – pohled do novodobé historie

 
Zaměříme-li se opět na faktické informace, je nutné dále uvést, že jakožto obchodní značka byl tento symbol oficiálně zaregistrován už v březnu 1922. Pro zajímavost ještě dodejme, že už v roce 1938 se v pivovaru objevil i kozel živý. Jeden ze zaměstnanců se tak musel ujmout i na pivovar notně netradiční funkce – péče o kozu. Jméno dostalo zvíře po pracovníkovi stáčírny Oldřichu Lencovi.
Od té doby se každý jeho chlupatý následovník jmenoval a dosud jmenuje Olda. Současný kozlík Olda pochází z chovu přímo z Velkých Popovic. Že si ho tu náležitě hledí, dokazuje i to, že v roce 2019 obdržel recesistické ocenění „za zásluhy“ z rukou samotného ředitele pivovaru Petra Kofroně.

V současné době patří pivovar společnosti Plzeňský Prazdroj a.s., který je součástí skupiny Asahi. V roce 2006 uvádějí statistiky celkový objem produkce 1 527 000 hektolitrů.

Chutná ale nejen domácím konzumentům, jak prozrazují i další čísla. V roce 2007 triumfoval Velkopopovický kozel jakožto nejúspěšnější české pivo v zahraničí. Prodává se i v zámoří, pivo z Velkých Popovic se vyváží i do Hondurasu, Kanady a Austrálie.
Vysokých objemů prodeje dosahuje na Slovensku, v Rusku a v Maďarsku a v letech minulých to bylo i Rusko, či dokonce Finsko.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.